tisdag, november 28, 2006

Entreprenörsdag- där det hände, när det hände

Idag var jag i Aulan, den stora för hela unversitet. Nästan fullsatt på åhörarplats inkluderat besökande näringsliv, gymnasieklasser och media. Det var Anders Wall-föreläsning i entreprenörsskap 2006.

"Tänka fritt är stort, tänka rätt är större" står det ovanför huvudingång till aulan. Så mycket visste jag redan innan idag att om man ska lyckas som entreprenör handlar det till viss del om att bryta ramar, mönster och våga. Texten ovanför ingång kompletterade rektorn med tänka stort är störst (men att det skulle präglas in i stenen var antagligen bara ett skämt). Så här ett par timmar senare tänker jag fritt mot hela världen. Fritt. Rätt? Men antagligen läses detta i huvudsak av personer som redan mer eller mindre känner mig eller vet vem den där Kenneth är. Om du är någon annan och vill kontakta mig så skicka ett brev elektroniskt eller vanligt spelar ingen roll eller ring om du hittar numret....

Stefan Stolt stoltserade med sitt efternamn på traktorn och 1700 ha skor trots att han inte är många år äldre än mig. Lyssna inte på föräldrarna var tipset efter en misslyckad potatisskörd, tur då att det blev lite "fläskpengar" efter gisslakten.
Mika Kjellberg som jag inte heller visste mer om än vad som stod i programbladet vittnade om att man inte stressar upp sig över småsaker utan ringer ett samtal och löser problemen när man har den erfarenheten som tjugo års eget företagande ger. Att hon gett bort halva företaget till kollegan ångrade hon inte heller då de skrattar tillsammans varje dag på jobbet.

Profesor Ivo Zander gav en kort vision av att man i övriga Sverige och världen år 2015 säger: Titta så gjorde de i Uppsala. Jag blev mer sugen på kvällskursen i entreprenörsskap, ska ta reda på om det forfarande går att söka.
Det var prisutdelning i Shanghai Challenge anordnat av en grupp studenter i Entrepreneurs Academy. Tre glada vinnare fick åka bland annat en resa till Shanghai (vill ockå åka på en inspirationsresa)! Sven Hagströmer (styrelseproffs och ordförande i tävlingsjuryn) uppmanade hos att go east och inte go west som under förra seklet.

En något nervös Niklas Zennström pratade av vikten av timing men om man råkar vara före sin tid är man antagligen en erfarenhet rikare när tiden väl kommer och kan utnyttja möjligheterna ännuu bättre. Han talade även om möjligheten att utmana trötta och sega monpol. Det känns som något som kan hända i den bransch jag utbildar mig för. Entreprenören var vitig men entreprenörsandan hos de första anställda är också av stor betydelse. Regler som inte är anpassade för småföretag var det lite nästan obligatorisk gnäll mot men det noterades också att lilla Sverige har flera entreprenörer (som inte bara är byggbransch) som lyckata etablera sig globalt, tänk Kamprad (IKEA). Zennström förklarade också att han blivit ansiktet ut eftersom han haded längre utbildning än sin kollega. Annars var det lika påtagligt här som i andra sammanhang om småföretagande att utbildningen spelar mindre roll. Viktigare var erfarenheten från liknande tidigare projekt, ett sätt att skaffa sig sådan kan t.ex. vara genom nationerna där minsann Niklas plockat disk!

I aulan avslutades det med paneldebatt, som inte var så mycket debatt men en del goda råd. Johan Staël von Holstein påminde om att våga misslyckas och representanten från WESC hänvisade till att det i USA inte alls behöver vara någon nackdel med en konkurs i bagaget när man kommer och söker banklån på nytt.

Efteråt var det mingel med lite vin och tilltugg men än (jag hoppas det är en tidsfråga) är inte mitt mod stort nog att hopa på folk jag inte känner om de redan har någon att prata med. Till ett sådan här trevlig och inspirerande dag återkommer jag igen. Jag hoppas att någon mer följer med även om nya idéer ochlösningar troligen stod att finna i möten över fakultetsgränser.

När jag kom ut hade trängseln i cykelstället gjort att reflexen lossnat bak på min cykel, kul med ett projekt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Kenneth

Du borde fortfarande kunna söka kursen. Ivor är inte så noga med formalian så du kan nog bara maila till honom.

Marie