onsdag, januari 31, 2007

Systemskifte ändrar inte det viktigaste

Lat: N 59º 51' 27.82"
Long: E 17º 37' 5.70"
Exakt där bor jag nuförtiden eller för det mesta sedan 20 månader tillbaks. Eller nja riktigt så länge har vi inte angett positionen för min bostad med hjälpa av WGS 84. Det importerade koordinatsystemet ersätter RT90 i en anpassning till omvärlden.

Det mesta talar nu för att det tvågradiga betygssyrtem som vi använder vid faramaciutbildningarna i Uppsala går samma öde till mötes och ersätts med tre godkända betygssteg och ett för underkänt. Förhoppningsvis blir labbarna undantagna detta vilket skulle rädda en del god vilja att samarbeta med vem som helst i de stora kurserna och inte bara någon så bra som möjligt. Bäst må den vara som kan samarbeta med alla men ett betyg kommer vad avser laborationer i grundläggande kemi inte men någon nödvändighet vara rättvisande avseende social kompetens.

"Social kompetens" eller "hur man är som person" kommer dock även i fortsättningen att styra när arbetsgivarna väljer vem av oss från min kurs som ska få jobbet. Betyg är kanske nödvändigt för endast ett fåtal som vill söka sig till andra universitet utomlands och kan möjligen komma att "drabba" den som aldrig har högre än lägsta godkända betyg. Sannolikt lämnar några in en blank tenta för att få en ny chans.

Jag tror och hoppas att förändringen på det stora hela inte inverkar så mycket på studieron. Något extra kommer det säkert pluggas men det är verkligen inget "bara" att bli godkänd idag och ssjälv tycker jag att jag pluggar rimligt mycket redan idag. Förändring i sig kan vara bra och skulle det bli katastrofalt dåligt byter man säkert betygssystem igen.

Risken att det blir alldeles knasigt är förmodligen inte större än när man bytte koordinatsystem och även om införandet av en flergradig betygsskala skulle märkas så ändrar det inget av det viktiga. Jag lever kvar i tron att utbildningen gör mig till någon slags samhällets läkemedelsexpert. Jag vet att jag får lära mig massor av kemi, biologi, farmaci m.m. och när examensdagen nalkas i fjärran öppnar sig ännu fler dörrar såväl inom universitetsvärlden som utanför, både nationellt och internationellt, offenlig och privat verksamhet. En utbildning som ger massor av möjligheter, då spelar betygssystemet ingen roll, jag blir kvar eller hade sökt iallafall!

Inga kommentarer: