söndag, december 30, 2007

Slut på 2007, dags för 08

För att spinna vidare på det något jag summerade förra året så har jag nog åkt färre koldioxidutsläppande transporter i år. Inte en endaste flygtimma har det blivit, detta år då Gore´s "en obekväm sanning" inte bara fick en Oscar, ledde till nobelpris utan framförallt öppnade ögonen på allt fler om att vi måste tänka nytt med de möjliheterna att påverka vårat klimat.

Vi är så många på jorden sedan en tid tillbaka att vad vi tar för oss påverkar inte bara vår egen vardag och några i vår närhett utan nu kan vi tillsammans ändra klimatet. Detta visas redan nu i kinas huvudstad Beijing (Peking) där nu hela stadkärnan är en datumzon för trafik. Jämn siffra sist i registreringsnumret får åka varannan dag, udda siffra varannan dag, visserligen ett "problem" vissa kan komma ifrån genom att ha två bilar men dock ett steg på väg. Inför och under OS kommer det vara trafikfria zoner för attt minska smogen. Vill och vågar, så går det att lyckas.

Det blir definitivt tid framför TV:n för följa det jag hoppas är årets fest, sommarspelen i Beijing vilka invigs 08-08-08 kl 08:08:08 pm lokal tid. En annan stor nyhetsföljetong nästa år blir det amerikanska presidentvalet den 4 novemeber.

Den här bloggen lovar att i lilla Sverige hålla ett öga på hur det går med avmonopoliseringen av svenska apotek. Slutbetänkandet kommer en dryg vecka och sedan väntas det lagförslag till sommaren. Klart är ändå att Apoteket AB förberder sig och har utsett ett antal apotek för franchise-försök om reglerna ändras.

Sedan vill jag även passa att vara lite stolt, när man läser det här om hur en farmacevtisk fakultet gör att vi kan betyda något för landets utveckling. Något som definivt kommer firas i år när fakulteten firar 40, även om inte alla år varit i Uppsala.

För egen del innebär 2008 bl.a. att jag för första gången ska sitta i bolgstyrelse, det vore därmed extra trevligt om ni äter på Gröne Orm under året som kommer. Alla synpunkter och förslag varmt välkomna, meny m.m. under studentkårens hemsida www.farmis.se. därmed hoppas jag snarare än jag trodde kunna bidra med kunskaper som jag förväntar mig inhämta under kursen i entreprenörskap som börjar om tre veckor.

Två målsättningar: Ta tag i saker ännu lite snabbare och inte bara tänka "jag borde" därför ska jag snart byta mobiltelefon som bevis på att jag är på rätt spår (hoppas jag) och under första halvan byta ut den här profilbilden på mig. Mer än årets 53 timmar utanför Stockholm och Uppsala läns gränser ska bidra till att jag rent fysiskt vidgar vyerna eller träffar några släktingar jag inte sett på ett tag. Knappt 25 timmar kvar...
Från en tillfällig till alla, gott nytt 08!

Inga kommentarer: