söndag, december 09, 2007

Nyskapande någon?

Mycket våga tänka nytt, stort och fritt i dessa tider. Fredrik Häréns föredrag på Kunskapens om hur Sverige inte leder utvecklingen biter sig fast. Al Gore som tilldelas Nobels fredspris imorgon tänker visar dock på möjligheten att göra saker annorlunda för att undvika smältande glaciärer som till viss del redan är ett faktum. Vi klarade av att vända utvecklingen med ozonhålet och utrotat smittkoppor, så vi kan eller hur?!

Då krävs dock att vi använder nya medel med gamla metoder, för att låna ännu ett exempel så ger ju inte användandet av kriga med spjut samma konsekvenser som atombomber eller en spade samma snabba följder som en enorm grävskopa. Jag vill våga förundras över vardagen och ett sådant exempel måste ju vara 50-öresavrundningen på ICA (jo, jag handlar fortfarande där trots kött-bluffen). Inte för rättvisan om det blir några ören mer eller mindre... utan det konstiga i att inte utnyttja att systemet klarar av det. Om någon nödvändigtvis vill betala kontant får de väl göra det, men jag hoppas att vi skrattar åt detta om 15 år. Vidare skulle man då kunna ta bort 50-öringen som alla ändå hatar, jo den är bra välgörenhetsbössor, men om det är enda anledningen att stödja i många fall nödvändig verksamhet så finns det större problem. Hade det inte varit för caféer och mynautomater så hade kanske även enkronorna varit på väg bort inom överskådlig tid, men med en inflation under kontroll lär ju inte det hända.

Jag tillhör dem som gärna ser ett kontantlöst samhälle, jag litar lika mycket mina digitala pengar på lönekontot. Problemet är väl bara att samhället skulle bli så sårbart. Redan idag när kortsystem ligger nere finns det stora problem. Ska betalsystemen klara julrusch och mellandagsrea den här gången?

Inga kommentarer: