söndag, februari 17, 2008

Från suverän prestation i det lilla till suveränitet i det stora

Idag var jag ute och sprang min runda. Vädret var vackert och jag orkade hålla tempot hela vägen. Bör knappast beröra eller vara av intresse för särskilt många. Flämtande och enighet.

I lördags var jag på fest med massa glada prickar som jobbar hårt för att studentkåren på ett vettigt sätt fyller sina åtaganden mot medlemmar, universitet och andra partners. Verkligen kul men förmodlligen intressantast för oss drygt 50 som var på plats. Sång och samstämighet.

I veckan kom utredningen "Frihet för studenter -om hur kår- och nationsobligatoriet kan avskaffas". Den angår de flesta som aktivt vill påverka sin studiesituation, pelarna var dock tydliga om hur det skulle kunna gå till och inte minst bekräftas det att studentorganisationerna gör ett viktigt arbete. Några tusental som kanske ska läsa lite där. Remisser och blandade åsikter.

Idag förklarade Kosovo sig självständigt. Beslut om erkännande tar tid och kanske inte minst eftersom det angår hela Europa. Snubbar i kostymer och långa samtal, voteringar, risk för repressalier. Då känns vädret under min löprunda tämligen ointressant.

Inga kommentarer: