onsdag, november 21, 2007

Man måste våga misslyckas

För att lyckas måste man våga misslyckas, det var en av de mest upprepade fraserna under årets Anders Wall-föreläsning i Uppsala universitets aula. Arbetsmarknadsminister Sven Otto litorin gav en mer målmedvetet intryck av regeringens arbete inom arbetsmarknadsområdet än vad regeringskollegan Hägglund gjorde om patientsäkerheten på läkemedelskongressen för några veckor sedan. Ayad Al Saffar, grundare av Ur & Penn gav det mest självsäkra intrycket och gav flera exempel på vikten av att agera för utveckla såväl sitt företag som sig själv som person. Den av årets gäster som hade mest att säga var tveklöst adjungerad professor Tilde Björfors som grundat Cirkus Cirkör vilka nu uppträder över hela världen och från dagis tilll höskola utbildar sina framtida medarbetare. Hon bubblade av krativitet och jag plussade mig själv i kanten för mitt intresse att jonglera som kontorsmeditation. Jonglering kräver träning och bollkänsla men även fokus och närvaro.
Mäktigast idag var ändå Björn Ulvaeus som inte rekommenderade att bygga om Cirkus i Stockholm samtigt som manuset blir tar form. Ett år tog det innan musikalen gått break even. En trailer från filmatisering av MAMMA MIA visades till åhörararnas stora glädje. Efter lite tvekan blev det stående ovationer men för er som övriga som vill se trailern kan få vänta tills jul. Filmen har remiär nästa sommar.

Kårmötet gick oväntat smidigt och som väntat blev jag inte vald till det jag kandiderade till men som sagt man måste våga misslyckas för att lyckas. I övrigt lämnades glädjande få ämbeten vakanta. Förhopppningsvis ger vi oss själva lite valuta för kåravgiften nästa termin också även om det kanske inte kommer kännas som att det är värt 11 kr i veckan per medlem. Högre lär den åtminstone inte bli under det kommande året vilket är glädjande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se det inte som ett misslyckande Kenneth! Ibland blir saker på ett visst sätt utan att man vet varför, kanske visar det sig längre fram att det var någonting annat du ska göra istället....:)

Kenneth Johnson sa...

Ja, nu ska jag läsa en kvällskurs med obligatorisk närvaro, om jag kommer in och kursen blir av vill säga men det räknar jag med. Dessutom är lite extrajobbande redan planerat. På sitt sätt är det skönt att inte ha planerat mer än några månader framåt utan låta framtiden utvisa saker och ting.

Anonym sa...

Se där, allt ordnar sig till det bästa. Är det kursen på företagsekonomiska du ska läsa? Entreprenörskapskursen? Det där med att inte planera så långt i förväg är något som vi alla borde bli lite bättre på...:)