tisdag, oktober 16, 2007

I trygghetens land?

I trygghetsnarkomanens land var titeln på föreläsninigen med David Eberhartl som gett ut en bok med samma namn men likt många av mina inlägg börjar det någon helt annanstans. Ett par veckor sedan när laborationer och nollning pågick som bäst blev jag övertygad om passa på att lyssna på föreläsningen och dessutom gå visning på UKK (www.ukk.se).

Besöket idag gav en rad intryck, vilket på något sätt känns bra, då annars meningen med livet blir aningen oklar i vårt sekulariserade samhälle. Som en smakbit på föreläsning inget mer...

Långa rulltrappor, i stort sett ingen invändig reklam och massor av blanka ytor gör att kuben (eller något annat namn) känns förtroendeingivande tidlös. Vet inte riktigt om de gula barerna/caféediskarna ger samma intryck men ett som är säkert är att utsikten är bra så länge det är ljust ute. Mycket funktion i de olika salarna men att det blev nästan lika spännande med mikrofonen här som på BMC är skrattretande (faast det fungarade nu ändå väl).

Trots en klar utgångspunkt i "kognitiv betéendetrerapi is the shit" ramlade föreläsaren in i flertal likartade exempel om hur farligt olika saker är. I ett försök att experimentera md studietekniken försökte jag göra en tankekarta men det gick inte...Istället slogs jag över att den någorlunda funktionella powerpointpresentationen inte hade utnyttjat i närheten av vad han hade kunnat genom att bryta med någonting annat eller bara välja ett bättre typsnitt..

Men vissa delar som att någon annan (stat, kommun etc.) alltid ska hålla en under axlarna är svårt att säga emot. Någon slags kalkylerad risktagning kan rentav vara bra. Och eftersom de flesta olyckor sker i hemmet ska jag till labbet om drygt 8 timmar, godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Kenneth, så tråkigt att jag missade föreläsningen, glömde helt bort att den var men hade säkert varit mkt rolig att höra.

Dags för dig att uppdatera i plugget just nu kanske? Toxen är över...

Marie